Email:
Nama Penuh:
Nombor Telefon

Saturday, January 5, 2013

[Teknik Pembentangan] Semakin dilukis, semakin mengangguk mereka

Lukisan pada flip chart digunakan bagi memudahkan penyampaian pembentang kepada peserta. Imej juga berperanan mengurangkan lambakan teks pada flip chart. Ia menjadikan flip chart lebih kemas dan lebih ruang bagi catatan tambahan.

Apakah jenis lukisan yang dapat kita gunakan pada flip chart ketika sesi pembentangan?

(1) Lukis imej bagi menunjukkan situasi dalam konsep cerita.

Pembentang bertanya, "Cuba lihat lukisan kumpulan orang lidi di bilik mesyuarat pada flip chat ini. Apa yang berlaku dalam sebuah mesyuarat?"

Kata peserta A, "Saya melihat imej jam dalam bilik menyuarat. Pasti mesyuarat mengambil masa lama."

Kata peserta B, "Salah satu orang lidi dalam mesyuarat itu mendominasi mesyuarat dengan suaranya sahaja. Lihatlah cara dia bercakap dengan semua ahli mesyuarat. 

(2) Lukis imej yang bertindak sebagai analogi bagi menerangkan konsep abstrak.

Pembentang melukis gambar van dan basikal. Selepas itu beliau berkata, "Cara kita menuju kejayaan sama ada lambat atau awal bergantung kepada pilihan kenderaan kejayaan kita."

Pembentang berhenti sebentar dan berkata, " Ada orang mahu segera, maka mereka memilih kenderaan yang lebih laju ke arah rancanganya. Seperti lelaki lidi yang merancang mahu berhenti kerja."


..

ZAMRI MOHAMAD. Trainer yang mengendalikan kursus dan coaching di agensi kerajaan dan swasta sejak tahun 2009. Ketahui lebih lanjut seni presentasi santai dan berimpak tinggi, klik di sini.

No comments:

Post a Comment